Anglia

Ez a derék blog a Nagy Mau Bácsi yahoos körlevelét hivatik helyettesiteni. Kalandos életével, söt, miegymás egyéb ügyes-bajos dolgaival kapcsolatban innen tudtok tájékozódni, okosan, szépen, ahogy a csillag megy az égen. Nem hullócsillag, vágesz...

Friss hozzászólások

  • Tomekko: Itt lehet tőtögetni ügyesen:) www.filestube.com/531eadfe4d7d997403e9,g/Deep-Dish-Live-Home-Club-B... (2011.09.01. 11:18) In Memorian Home Club Budapest
  • Langsam: Úgy nézel ki azon képen amelyiken full feketébe vagy mint akit most engettek ki az ápolók!:-)))) (2008.04.29. 17:13) A Séf Mau (A La Chief Maou)
  • Mau: Fucu osztálykirándulás!!! Most jutott eszembe, mire gondolsz :) (2008.01.12. 06:40) In Memorian 9 Ardenham Street
  • Fucu: Teljes mértékben egyetértek veled, Ídes Testvírem! :)Igaz én nem vagyok akkora megszállotja a játé... (2008.01.12. 00:44) Grand Theft Auto
  • Ada, aki nem is Amazon, azok csúnyák: Vinnyogva röhögtem. :D Köszi! :D (2008.01.03. 20:40) Fogorvos

Letölthetö irományok Nektek

2008.01.11. 19:45 Mau

Grand Theft Auto

A cimben szereplö név hallatán két dolog fordulhat meg az olvasó fejében. Egyik, miszerint: "mi a szent szar ez". Nos, ezen olvasók esetlegesen nönemüek, és nem rendelkeznek egy elmeroggyant baráttal, ki a gépe elött ücsörög naphosszat, különféle játékokkal agyonbaszva az elviekbeni közös romantikus beszélgetésre-evésre-ivásra-filmnézésre barátnöje által beosztott, kieszelt idejét. Nameg az is felvethetö lehetöségként, hogy korukból fakadóan nem igazán tudják, mi az a Rockstar Games játékkiadó. Ök minden kétséget kizárhatóan anno Zoltán Erika megamixre tolták az elöre-hátra buggy-t a helyi hangulatkarbantartó egységben, majd pöcögtettek a Ladák hátsó ülésén, ilyen nagy, oroszlánkirályos hajuk volt, sok vörösboros kólát fogyasztottak, és mára tisztes családanya, családapa szerepét töltik be. Jobbik esetben. Ök sem fogják tudni, miröl pofázok most.
 
De lesz egy réteg, kik a cim elolvasása után  kéjes vigyorral a fejükön fognak hátradölni székükben, mélyen, gurgulázva kacagnak, és kijelentik: áááá, Mau most a világ legjobb akció-kaland-valós idejü játék opuszról fog irni. Több szempontól is rekorder a játék, na de erröl majd a késöbbiekben.
 
Játéksorozatról beszélhetünk, mely mögött a Rockstar Games, illetve a Take Two Interacitve áll. A géniusz társulatot nem mások, mint a Houser fivérek, Sam Houser, Dan Houser, és Terry Donovan huszonéveinek közepét taposó fiatalemberek alkotják, késöbbiekben több neves programozó, grafikus csatlakozott a sikertársulathoz.  A legelsö Grand Theft Auto játék még a klasszikus, "fölülnézetes" motorra épült, és 1997-1998 derekán látta meg a napvilágot.
 Következö évben megérkezett a folytatás, a Grand Theft Auto 2, melyben úgyszintén fölülnézetböl irányithattuk hösünket.
A kor elörehaladtával azonban a Rockstarosok belátták, a jó öreg grafikus motort szükséges lecserélni, helyébe a három dimenziós élményvilágot beültetni. Ez sikerült is nekik, 2001 októberében kiadásra került a Grand Theft Auto III, mely már teljes mértékben három dimenzióra épült, a játékosodat külsö nézetböl tudtad irányitani, a történet, illetve a város kialakitása a valóságos New York modelljére épült.  A játéknak még megvoltak a maga gyermeteg hibái, söt, elég kezdetleges megoldások voltak benne, de ez érthetö volt ebben a korban, mivel ezelött senki nem alkotott ilyen jellegü, ilyen fizikai motorral rendelkezö játékot. Épp ezért a stúdió gözerövel dolgozott a hibák kijavitásán, az új lehetöségek kiaknázásán, minek gyümölcse képpen kiadták a Grand Theft Auto III-ra nagymértékben alapuló, de már sokkal kidolgozottabb, szebb Grand Theft Auto Vice City epizódot, ami Miami város jellegére alapult. A játéktér itt már sokkalta közelebb állt a valósághoz, a valós életben tapasztalható élményekkel volt tarkitva, mindezt Tommy Vercetti börében élhettük át.
Képzeljünk csak egy el várost, amiben folyik egy történet, a jobb elképzelhetöség érdekében tételezzük fel, egy filmet nézünk, de a föszereplök mi vagyunk, senki más. Tegyük fel, egy kalandfilm, akciófilm hibridációs keresztezése. Emberünk nyomoz, autósüldöz, lövödözhet kedvére, gengszterekkel paktál, autókat lop, motorozhat, lemegy a strandra, ehet hamburgert a sarki boltban, házakat vehet, garázsokat tarthat, melyben az autóit tárolhatja, zsarolhat, fegyverboltokban vásárolhat, egyszóval azt csinálsz a gammában, amit csak akar, nincsenek úgymond megkötött, kötelezö tevékenységek. Nyilván van egy (azaz több, egyszerre több szálon fut a cselekmény, missziók) fö irányvonal, merre a játék halad, de ez nem olyan szigorú, hogy ne lehetne letérni róla. Teszem azt, ha arra szottyan kedved, hogy naphosszat egykerekezz a motoroddal a strandon, a hátad mögött egy nagycsöcsü macával, azt is megteheted, nem szól úgymond bele a program. Összefoglalva, a Vice City egy nagyszerü gammára sikerdett, de érezhetö volt, ez valahol félúton van az igaz áttörés, illetve a kezdeti sikerek között, olyan izfokozó, ami a leves része lesz, de nem a végleges étket képezi.
Következett 3 év mély hallgatás, ami azért valljuk be, egy programozó csapat életében
elég komoly szünetnek bizonyul. Feltételezhetjük, a korábbi játékaikból befolyt pénzt verik el éppen, avagy dolgoznak, nyelvük már kilóg az asztalra, annyira nyomják. Vegyük csak alapul az EA Games Need For Speed csapatát, kik minden évben kifosnak valamit.
Épp ezért azon programok elég szegényes eszmei értékkel birnak, épp emiatt, a kapkodás, anyagi értékek hajszolása miatt. Ezt viszont nem lehet elmondani a Grand Theft Auto készitöiröl. Nem kell arra gondolni, Rockstarosok pihentek 3 évet, a sikereken felbuzdulva kökeményen dolgoztak, minek eredménye képpen 2004 októberében kiadták a sorozat eddigi legsikeresebb darabját, a Grand Theft Auto San Andreast, Carl "CJ" Johnson föszereplésében.
 
Mérföldköröl beszélhetünk a játékipar történelmében, a számitógépes szaklapok már megjelenése elött ódákat zengtek a programról, az idöközben felduzzadt rajongótábor úgy várta a megjelenést, mint zsidó a Messiást. Nem csalódtak, a "csendben" eltöltött 3 év megmutatkozott a játék minden porcikáján, derék kockafejü rokksztárosok nem a pénisz alatt elhelyezkedö golyókat vakargatták, söt, nem is sutyiban Quake 3 Arénáztak, hanem megalkották a játékipar egyik legkiemelkedöbb alkotását.
Tulajdonképpen a San Andreas egy sokkalta komplexebb játékra sikeredett, mint a célközösség remélhette. Ezidáig megszokott elv, miszerint egy várost modelleznek le a programozók (ugye Grand Theft Auto III: New York, Grand Theft Auto Vice City: Miami, ezt már minden baba tudja) , és ültetik át a játékmenetet ebbe, nos, ezt elvetették, és valami gyökeresen újat alkottak. Több város hatott a készitökre, gyúrtak egy nagyszerü egyveleget  California várossal szegélyezett strandvilágából, a nevadai sivatag-vidék kopárságából, Los Angeles gettós mivoltából, Las Vegas magától érthetödö csillogó-villogó casinós vénájából, végezetül mindezt meghintették egy kis San Francisco dimbes-dombos hangulattal. Igy kijelenthetjük, a játéktér 36 négyzetkilométeresre sikeredett, amely pont négyszer akkora, mint az elözö, Vice City epizódban bebarangolható terület. Végeredmény lehengerlöre sikeredett, a különbözö városrészek, vidékek közötti váltakozásban semminemü drasztikus eszköz nem figyelhetö meg, asszimilálódás mindennemü feltünés nélkül megy végbe, egyszer csak azt vesszük észre repülönkböl kipislogva, hogy a sivatag kezd átváltani fenyves, bokros, növényes környezetbe. 
 Mert ugye repülni is tudunk :). Na nem a kezdetek kezdetétöl, a játék tovahaladása adta evolúció segiti elö a lehetöségeket, hogy például megtanuljunk repülni, jobban vezetni, ügyesebben motorozni, és fürgébben manöverezni hajóinkkal. Mindezen tudást iskolákban tudjuk magunkra szedni, véletlenszerüen elhelyezett oktatóközpontokban tanulhatjuk a közlekedés magasiskoláját, egyre több manövert, trükköt megtanulva.
A játék maga egy hatalmas virtuális város, amiben tulajdonképpen élünk, és cselekszünk. Nagy újdonságként rendelkezhetünk barátnövel, azaz barátnökkel, a különbözö városrészekben több nöstényre is szert tehetünk :), de egymásról nem tudnak, nincsenek "megcsaltál Te geci, ezért meglakolsz" jelenetek. Randizhatunk a lányokkal, elvihetjük öket táncolni, clubba inni, illetve vihetünk virágot ajándékba. Okos, illetve igen hasznos opcióként müpéniszt is tudunk ajándékozni a barátnönek, annak kevésbé örül, mint a virágnak, na dehát a gesztus a fontos :) Hogy ne veszitsük el kivánatos mivoltunkat, járhatunk konditerembe, tetoválásokat csináltathatunk, fodrászhoz mehetünk, de akár még a ruházatunkat is váltogathatjuk kedvünkre, a gardróbszerkrényünk elég tágas, elfér benne több garnitúra.
Mint már emlitettem, a fö irányvonal, missziók teljesitése mellett nem kevés szórakozásra, kalandozásra ad lehetöséget a program.  Minigolfozhatunk, vásárolgathatunk, ehetünk különféle éttermekben, lóversenyen üthetjük agyon az idöt (és veszthetjük el pénzünket, teszem hozzá), autókat tuningolhatunk (melyekkel késöbbiekben utcai versenyeken vehetünk részt), ejtöernyövel ugrálhatunk lefelé hegytetökröl, illetve toronyházakról, hegyikerékpározhatunk, kaszinózhatunk, kirabolhatunk boltokat, bandaháboruzahtunk, vonatozhatunk keresztül-kasul a városok között, taxizhatunk, közben hallgathatunk különféle rádióadásokat az autóban, tüzet olthatunk, mentőautóval menthetjük az arra szorultakat, akár rendörautóval üldözhetjük a rosszakat, akiket ugye el kell itélni...a Grand Theft Auto San Andreas a kalandozás kifogyhatatlan tárházával lát el minket. Az idöjárás valós, esik az esö, köd van, napsütés uralkodik, váltakoznak a napszakok, egyszóval jelentsük végre ki, nagyszerü játékkal van dolgunk, mely Mau bácsit is teljesen meghóditotta, az összes epizódjával.
 
És ezennek el is érkeztünk a fö mondanivalóhoz, nem hiába tépem itt pofámat a Rockstar játékairól, a GTA-ról. Ugyanis hivatalosan is elfogadott, bejelentett tény, hogy a Grand Theft Auto IV úton van, ha minden jól megy, akkor jövö év közepén a boltok polcára fog kerülni a programozók, szaklapok által a sokatmondóan "A JÁTÉK" jelzövel illetett új epizód, Nico Bellic föszereplésében. És itt jön a nagyon nagy hasfájás, mivel ezidáig csak platformra hirdetik a programot, XBox360 illetve PS3, PC-s megjelenésröl annyi szót sem ejtenek, mint pap a maszturbálásról. Semennyit. Semmi jóval nem kecsegtet ez a csönd a PC-s megjelenés körül, mivel a játékipar mostanság az asztali számitógépekre kriziskorszakot él meg, a technikai fejlesztések nem kiforrott mivolta, illetve a brutálisan magas alkatrész árak (gondoljunk bele, egy valamire való PC-s videókártya majd' annyiba kerül, mint egy szájbaszexuált XBox 360) visszariasztja ezidáig a fejlesztöket, hogy még csak szóra emlitsék a platformon kivüli lehetöséget. És itt van a kutya elásva, mivel én anno megigértettem magamnak, hogy a GTA legújabb epizódját igazi beteg állat módjára fogom megvenni. Odamegyek a szoftverbolt elé már nyitás elött, hogy az elsökként vehessem kezembe a kincset rejtö dobozt. Esetleg még az is elképzelhetö, hogy elözö este megyek oda, valami csinos kis indiánsátorral, bevackolom magam, közvetlen az ajtó mellett, számolva a többi elmebeteggel, kik hozzám hasonlóan ott fognak hiénázni a megjelenés napján. Bár lehet, vinnem kéne valami harci eszközt is, szabját, vagy husángot, vagy mittudoén, egy felfújható gumikacsát...ki tudja, lehet atrocitásra is sor kerül...vagy megyek lóval, és igazi magyar módjára hátrafelé lenyilazom öket...na mindegy, erröl még tudok gondolkozni, van egy pár hónapom. De ezelött a boltos akció elött majd növesztek pár pattanást, meg kettéfésülöm a hajam fölül, tünjek már csöppet tizenévesnek, azért már nekem lenne kinos ennyire rajongani egy játékért a 26 küszöbén...nemdebár? Szóval teljes mértékben tanácstalan vagyok, mi a bánatos lófaszt kellene csinálni, vegyek egy kibaszott platformot? Mindig is távol állt tölem, olyan idegen számomra, mint a cigányoknak az igazmondás, a korlátozott lehetöségei engem visszariasztanak, egy PC sokkal jobb. Föleg akkor a legjobb, amikor a legizgibb résznél kidob a játék az asztalra, mert valaki irt skypeon, mondjuk anyuci "Szia Tiborkám", vagy Árpi "szesz NIGGER", vagy a Jórász "arra gondoltam, hogy pina" :). Na meg aztán akkor köll venni egy szép tévét is, legalább egy negyven colos plazma kéne a platformhoz,  a f@sz kivan...fogalmam sincs, mit tegyek....mondhatni, tanácstalan vagyok. De most komolyan. Tessék együttérezni velem.
 
Egy kis statisztika. A Grand Theft Auto sorozatból (az összes kiadást, minden platformra, illetve pc.t is figyelembe véve) 65 millió darabot adtak el, igy ez a sorozat a világ 7. legsikeresebb játéka.  Ez azt jelenti, hogy például Lengyelország minden lakosának lehetne egy GTA otthon a polcon. Persze diszdobozban, csinos kis abrosszal alatta, megbecsülni nekem ezt a kincset, gaz polákok!
 A San Andreas minden idök eddigi legelismertebb játéka, PlayStation tesztekben például nem kapott gyengébb osztályzatot a 9-es szintnél, de nem volt ritka a 10/10-es osztályzat sem.
Játékban részvevö hösök hangját több esetben nem kisebb sztárok adták, mint Samuel L. Jackson, James Woods, Peter Fonda, Ray Liotta, Michael Madsen, Burt Reynolds, Tom Sizemore, Ice T, Axl Rose, Phill Collins,  és még sorolhatnánk...
Viszont negativ értelemben is rekordtartó a játék, mivel soha eddig egy játék sem kapott annyi pénzbüntetést, mint a GTA sorozat. Vice City részben nem egy szexuális jellegü poén volt, például mikor egy filmstudiónak dolgoztam, és mentem a következ munkáért, a filmrendezö éppen szopatta az egyik csajt a sezlonyon :). A San Andreasban pedig egy rejtett szexuális jelenetet is belecsempésztek, a föszereplönk egy ápolónövel kufircolhat, persze ezt nem egyszerü elöhozni, a szituációt, mivel rejtve van, de a szemfüles fiatalok bizony megtalálták, volt nagy botrány belöle. Megfigyelhetö továbbá a mérhetetlen agresszió, eröszak a játékban, minden mennyiségben, amit a politikusok, önjelölt prókátorok egyböl kiveséztek, és ennek a játékba ültetett agresszió számlájára irtak nem egy iskola vérengzést az Államokban (nem tudom, én sosem éreztem módosult tudatállapotot a GTA-val történö játszás folyamán, sosem kivántam azt, bárcsak lemészárolhatnék egy rakás embert, vagy lophassak autót büntetlenül, esetleg egy traktorral elgázolhassam egy templomi menet résztvevöit. Ellenben a Tony Hawk Pro Skater játék az megörjitett, anno mikor azzal játszottam, utána Vácon folyton azt néztem, hol tudnék csúszni egy jóóó hosszút a gördeszával).  Mindezen támadások erdménye képpen a Take Two Interactive összesen 11 millió dolláros büntetést volt kénytelen kifizetni, mivel a játékot tették felelössé a történtekért, illetve a programot AO (Adults Only-Csak Felnötteknek) kategóriába sorolták. Betegek ezek az Amerikaiak. Bár jobban belegondolva, visszaemlékezve, anno én is atomjaira szétvertem egy billentyüzetet a Vice City végigjátszása közben...de az nyilván merö véletlenek egybeesése volt, semmi több.  Biztos barátnöm zaklatott, az tett feszültté, vagy menstruáltam erösen. De várjunk csak, hisz én férfi vagyok. Vagy mi a fene. Na minegy, neeeeem a játék volt az oka... :)
 
Szóval emberek, mindenki várja szépen az új Messiást, mely eljööö GTA IV. személyében. És közben meg adjátok a tanácsokat, melyiket érdemes venni, PS3 vagy Xbox360 :)

1 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://mauaylesbury.blog.hu/api/trackback/id/tr26293845

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fucu 2008.01.12. 00:44:52

Teljes mértékben egyetértek veled, Ídes Testvírem! :)Igaz én nem vagyok akkora megszállotja a játéknak, de jó pár napot töltöttem vele a TV elött (PS2 rulez :P).
süti beállítások módosítása